Svi članki

30. 05. 2017

Proizvodna traka za vrhunske rezultate

Kijina fabrika u Slovačkoj je ultramoderno postrojenje za velikoserijsku proizvodnju automobile, koja je prošle godine obeležila deceniju više nego uspešnog poslovanja, koje se ogleda u preko 2,5 miliona automobile koji su sišli sa proizvodnih traka.

Kija dolazi iz Azije i postaje jedan od vodećih automobilskih brendova u svetu. Ovako u slobodnom i obogaćenom prevodu zaista i znači ime ove kompanije, koja je za 45 godina, koliko se bavi proizvodnjom automobila uspela da stigne do višemilionskog godišnjeg tiraža i prodajne mreže u oko 180 zemalja sveta, sa 49.000 zaposlenih i godišnjim prihodom od gotovo 45 milijardi američkih dolara. Ali i više od toga, što je svim zaposlenima u kompaniji i važnije – ugleda u svetu proizvođača automobila!

Kija je jednim delom u vlasništvu Hjundaija, a dva giganta manje-više na mnogo polja deluju zajednički. U nedavnoj poseti postorjenjima Hjundaija u Južnoj koreji, naši izveštači uverili su se u ozbiljnost i posvećenost sa kojim zaposleni pristupaju svom poslu, pre svega na razvoju brenda.Isti slučaj je i sa kijom, koja ubrzano raste baš kao i Hjundai, sa kojim deli filozofiju napretka.
Jedan od najboljih primera je fabrika u Žilini u Slovačkoj, ultra-moderno postrojenje za velikoserijsku proizvodnju automobila, koja je prošle godine obeležila deceniju više nego uspešnog poslovanja, koje se ogleda u preko 2,5 miliona automobila koji su sišli sa proizvodnih traka. Samo tokom 2016. godine, iz Žiline je na 76 tržišta širom Evrope i sveta otišlo čak 339.500 automobila, ali i 612.900 motora, koji su proizvedeni i za sestrinski Hjundai ... Svi ovi podaci bili su dovoljan razlog da „skoknemo“ do Slovačke i utvrdimo u čemu je tajna takvog poslovanja ...

Od svog dolaska u Slovačku, Kija je do danas uložila više od  1,7 milijardi evra i direktno ostvarila više od 20.000 radnih mesta u fabrici i kod 40 najvećih dobavljača. Sama fabrika, koja radi svaki dan nedeljno u tri smene, zapošljava oko 3.800 ljudi, prosečne starosti oko 35 godina. Početna ulaganja u postavljanje fabrike iznosila su 700 miliona evra, a korejski proizvođač je neprestano ulagao u proizvodnju novih modela u fabrici i u implementaciju novih tehnologija. U 2016. godini, je Kia u postrojenje u Žilini uložila 60 miliona evra, a ove godine se planiraju investicije u vrednosti od oko 130 miliona evra – vezane su za inovacije koje se tiču postojećeg proizvodnog asortimana.

Prvi utisak iz fabrike je – besprekorna organizacija posla. S obzirom na ogromnu površinu na kojoj se prostire fabrika, zaposlenih nema mnogo, ali svako funkcioniše po precizno utvrđenom planu u kome nema mnogo mesta za odstupanja – tempo rada i broj vozila koji moraju da se proizvedu tokom smene diktiraju tempo, ali deluje da radnici na proizvodnim trakama nemaju presiju, već da su odlično obučeni i utrenirani za svakodnevno obavljanje posla tokom kojeg dnevno proizvedu mesečnu prodaju novih automobila u Srbiji – svakog dana, dve železničke kompozicije i šleperi 90 prevoznika šalju 1.400 vozila u 95 zemalja ... Radnici na posao dolaze sopstvenim prevozom, ali većina voli da koristi direktnu autobusku liniju koju nudi Kija. Čak 32 prevoznika obavljaju posao dovoženja i odvoženja radnika u fabriku, a njihovi autobusi, u regiji Žiline, dnevno pređu 10.275 kilometara, što je gotovo 2,5 miliona km godišnje.
Kijina fabrika se po organizaciji proizvodne trake ne razlikuje od sličnih fabrika u svetu, ali je kao u ostalom i sva ostala postrojenja ovog proizvođača, ali i Hjundaija, odlikuje besprekorna čistoća i urednost. Podeljena je na nekoliko celina, a sve počinje magacinom za delove, koji se raspoređuju prema dnevnoj podeli posla i planu proizvodnje. Prvo glavno odeljenje je odeljenje presa gde postoje dve glavne linije koje pripremaju panele za sastavljanje karoserija. Izrada svakog odlivka traje samo 20 sekundi, a skladište za ovo odeljenje ima zalihe koje maksimalno traju četiri dana. U ovom odeljenju sa moćnim presama veoma se vodi računa o buci, pa je ona svedena na samo 82 do 85 decibela.

Najimpresivnije je, svakako, odeljenje gde se gotovi elementi karoserije sastavljaju varenjem, koje je potpuno automatizovano i izvodi ga oko 340 robota. Svi roboti u odeljenju su proizvod Hjundaija i sposobni su da proizvedu preko 300.000 „školjki“ godišnje. Zahvaljujući automatskom, ali fleksibilnom sistemu organizacije rada, moguće je na istoj liniji tokom jednog radnog dana proizvoditi osam različitih modela automobila. Na kraju ovog dela proizvodnog procesa, veoma je važna kontrola kvaliteta, pa u Kiji veoma vode računa da taj deo posla obavljaju visokokvalifikovani radnici. Ulaže se mnogo u razvoj veština i sposobnosti zaposlenih, pa je od 2006. godine do danas organizovano gotovo 9.000 različitih vidova školovanja za sve zaposlene, kako bi stekli znanja za što kvalitetnije obavljanje svojih zaduženja.
Najveći deo svake fabrike svakako je deo u kojem se elementi sklapaju do finalnog proizvoda, pa je na ovom delu „trake“, dugačke 450 metara, raspoređeno čak 1.330 radnika u tri smene koji sastavljaju delove kabine, ogibljenja, motora, elektrike ... Sastavni deo je odeljak za kontrolu gotovih proizvoda, kao i testna linija, na kojoj automobili imaju prve probe, pre nego što se nađu u liniji za transport ka konačnoj destinaciji. U deset godina rada fabrike u Žilini, najtraženiji model je bio cee'd (sid), koji predstavlja 45 odsto svih do sada prozvedenih vozila. Prema informacijama iz fabrike, najomiljenije boje kod kupaca Kijinih automobila su crna, bela i srebrna ...
U pogonu u Žilini su svoje mesto našla i dva pogona za proizvodnju šest tipova motora. Njihov 1,6-litarski CRDi dizel motor je najtraženiji i predstavlja i predstavlja 20 odsto ukupne proizvodnje, iako većinu od 3,8 miliona motora predstavljaju benzinski agregati (53 odsto). Skoro polovina do sad proizvedenih motora bila je namenjena Hjundaijevoj fabrici u češkom gradu nošovice – sličnog kapaciteta kao i kijina koju smo posetili ...

Prijavite se na test vožnju i uvjerite se u Kia kvalitet!

Za gledanje originalnog testa, molimo da kliknete na donji pdf fajl:

Pretplatite se na RSS feed
16. 05. 2017

Ono što je uspješno, ne treba mijenjati. Vrijedi to za dizajn Kia Sportagea četvrte generacije, koji je skladna evolucija prethodnika. Je li atraktivniji teško je reći, ali jest trendovski, s istaknutom maskom, unificiranom za sve modele, obogaćenom LED elementima. Novi model koji je već dva mjeseca na tržištu, dakle, izgleda poput temeljito redizajniranog, ali to je optička varka. Pokazuju to već međuosni razmak od ...

10. 05. 2017

Gotovo svi novi automobili su više-manje dobri, gotovo u 99% slučajeva zadovoljavaju sve one aspekte kojim osvajaju svog kupca. Naravno, nisu svi odlični, jer u konačnici si volimo postaviti pitanje je li bi ih i sami kupili. Zapravo, tada se bitno naši stavovi mijenjaju. Potpuno je drugačiji dojam kada se postavimo iz kutka potencijalnog kupca. Zbrajanje i gledanje ukupnih ...

04. 05. 2017

Pogledajte kako je Juraj Šebalj, prvak Hrvatske u reliju, s Kia Nirom oborio svjetski rekord u niskoj potrošnji goriva. Prijavite se na test vožnju i uvjerite se u Kia kvalitet! Za gledanje originalnog, skeniranog članka, molimo, kliknite ...

12. 04. 2017

U garažu redakcije je stigao svež primerak automobila koji se tek pojavio. Vatreno crven je i zove se Rio. Rio. Kako njegovo ime odmah budi asocijacije. Na sambu, na ples, na muziku. Na karneval. Nije nam trebalo dugo, pogledima smo se dogovorili! Startujemo mali trocilindrični motor, sat u automobilu pokazuje 3.30. Aktiviramo navigaciju i ukucavamo: Keln! Krećemo, upravo počinje naš „karneval u ...